Rutiner for anskaffelser på over 500.000 NOK
Daglig leder er ansvarlig for å gjennomføre anskaffelsen i nært samarbeid med behovshaver og styret.
- Avklare finansiering og aksept for kjøp
Før anskaffelsesprosessen kan starte skal det foreligge en vurdering av anskaffelsens totale verdi og finansieringsgrunnlaget være klart. Det skal foreligge aksept fra NORSØK sitt styre på at investeringen/anskaffelsen kan gjennomføres. Aksept gis gjennom årlige anskaffelsesplaner eller eget vedtak. - Beregne tilstrekkelig tid
En anskaffelse mellom 500.000 kr og 1.000.000 kan fort ta inntil 2 måneder fra behovene er innmeldt til konkurransen er gjennomført og en avtale er endelig signert (forutsatt at det ikke er forhandlinger eller klager). Anskaffelsens kompleksitet og omfang er avgjørende for tidsbruken. - Utarbeide kravspesifikasjon
Det skal utarbeides en kravspesifikasjon. Kravspesifikasjonen inneholder detaljkrav (eksempelvis tekniske og/eller funksjonelle krav) til de varer eller tjenester som det ønskes tilbud på, samt eventuelle andre vare- og tjenestespesifikke matriser det er behov for. Kravspesifikasjonen deles gjerne inn i «Skal-krav» (Absolutte krav) og «Bør-krav» (Evalueringskrav). Kravspesifikasjonen utarbeides av behovshaver i samråd med Innkjøpsteamet. - Utarbeide konkurransegrunnlag
Konkurransegrunnlaget inneholder alle betingelser for konkurransen. Her settes det leverandørkrav, regler for konkurransen, hvilke dokumenter tilbudet skal inneholde og krav til tilbudenes utforming, hvilke tildelingskriterier som skal benyttes og tilbudsfrist. - Utlysning av konkurransen
Konkurransenbør lyses ut på den nasjonale nettsiden for utlysninger, Doffin, evt andre steder etter særskilt vurdering. Tilbudsfristen for leverandørene settes til rimelig tid (2-3 uker) avhengig av innkjøpets karakter. Konkurransen kan gjennomføres etter flere ulike prosedyrer. Daglig leder beslutter hvilke prosedyre som er best egnet, normalt åpen anbudskonkurranse.