SENTRALE I DEN ØKOLOGISKE FAMILIEN: Emil Mohr, Morten Ingvaldsen og Grete Lene Serikstad har vært sentrale personer i det økologiske landbruket i Norge i flere tiår. Emil Mohr har utarbeidet teksten mens Morten Ingvaldsen har bearbeidet og kvalitetssikret innholdet. Grete Lene Serikstad har bidratt med innhold til deler av boka (Foto: Turid Strøm)
SENTRALE I DEN ØKOLOGISKE FAMILIEN: Emil Mohr, Morten Ingvaldsen og Grete Lene Serikstad har vært sentrale personer i det økologiske landbruket i Norge i flere tiår. Emil Mohr har utarbeidet teksten mens Morten Ingvaldsen har bearbeidet og kvalitetssikret innholdet. Grete Lene Serikstad har bidratt med innhold til deler av boka (Foto: Turid Strøm)

90 års historie om økologisk landbruk er kommet ut i bokform

I slutten av september ble boka «Historien om økologisk landbruk i Norge gjennom 90 år» lansert. Boka omfatter beskrivelse av oppstarten av det som etter hvert fikk betegnelsen økologisk landbruk, og de ulike epokene som har ført fram til status i dag.

Lansering og panelsamtale

Boklanseringen var en del av ØKOUKA 2022 og foregikk på Gartneriet Kongsgården på Bygdøy. Hovedforfatter Emil Mohr presenterte boka sammen med medforfatter Morten Ingvaldsen og Grete Lene Serikstad, som også har bidratt til innholdet i boka. Etterpå ledet Idun Bjerkås Leinaas en panelsamtale om hvilke erfaringer fra utviklinga av økologisk landbruka som kan brukes framover for å utvikle et mer bærekraftig landbruk.

Deltagerne i samtalen var representanter for aktører innen verdikjeden: bonde Elisabeth Irgens Hokstad, kommunikasjonssjef Knut Lutnæs fra COOP, Markus Hustad fra Økologisk Norge og Marte von Krogh fra Matvalget. I tillegg deltok Grete Lene Serikstad fra NORSØK og Emil Mohr. Stikkord fra samtalen var bla. viktigheten av samarbeid og dialog, både innad blant dem som arbeider med økologisk landbruk, blant resten av landbruket og på nordisk og internasjonalt plan.

Initiativet til å skrive historien om økologisk landbruk kom opprinnelig fra Stiftelsen norsk mat, som ønsket å presentere dette på hjemmesida okologisk.no. Debio tok deretter initiativet til å utgi stoffet i bokform. Økologisk Norge, NORSØK, Norsk Landbruksrådgiving og Rudolf Steiner-stiftelsen har bidratt økonomisk til utgivelsen.

Mohr, E. & M. Ingvaldsen 2022. Historien om økologisk landbruk i Norge gjennom 90 år. Debio

Boka kan kjøpes fra Debio: kontor@debio.no

Hør podcast med Emil Mohr: Dypdykk i økologisk mat og landbruk. Bak maten med Caroline, 2020



Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.