NORSØK med i Europeisk prosjekt for mer bærekraftig bruk av landbruksareal og gjødsel
Prosjektet skal studere miljøeffekten av å optimalisere bruken av husdyrgjødsel og den geografiske fordelingen av intensiv og ekstensiv produksjon utover landbruksarealene.
Hvordan utnytte landbruksareal mest bærekraftig?
Er det bedre å ha intensiv produksjon på et konsentrert areal og ingen produksjon på de omliggende områdene, eller er det bedre å blande intensive og ekstensive produksjoner utover hele det samme arealet?
Prosjektet skal se på effekten av sparing av areal "land spare" versus deling av areal "land share" som et verktøy for bedre arealforvaltning.
Ved sparing av areal er landskapet tenkt delt inn i områder med høyproduktivt landbruk og områder uten landbruk.
Ved deling av areal begrenses intensiteten i landbruksproduksjonen, og andre økosystemtjenester inkluderes i selve landbruksproduksjonen. Disse tilnærmingene vil gi et rammeverk for å avgjøre om balansen mellom produksjon og andre økosystemtjenester for en region oppnås best ved å spare arealet, deling av arealet eller en blandet tilnærming.
Norges bidrag
De norske partnerne vil i hovedsak arbeide på gårdsnivå. Doktorgradsstipendiat Kristian Nikolai Jæger Hansen vil jobbe med systemanalyse og datamodellering for å se effektene av intensivert husdyrproduksjon. Han vil se mest på klimagassutslipp, men vil også se på bruk av land, energi-forbruk, næringsbalanser og biodiversitet.
Som en del av dette vil vi undersøke effekten av økologiske og agroøkologiske metoder som alternativ til en intensiv landbruksproduksjon.
Dialog med landbruket
Prosjektet samler bondeorganisasjoner og miljøforvaltning i de ulike landene til samtale og erfaringsutveksling. Når man har som mål å lage verktøy for en mer bærekraftig framtid, så er det viktig å ha en god dialog med både myndigheter og gårdbrukere for å forstå i hvilken kontekst kunnskapen og verktøyene skal brukes.
I tillegg til fagfellevurderte vitenskapelige artikler og en doktorgradsavhandling vil resultatene fra prosjektet presenteres i korte, målrettede videoer og populære artikler på PROENVs nettsider og på partnernes sosiale mediekanaler. Relevante populære artikler vil bli sendt til Europeisk landbrukspresse for størst mulig nedslagsfelt.